25. tra 2008.

KAKO JE BILO PRIJE 50 GOD.



Luka prije 50 godina

Luka je krajnje selo Srebrenicke opcine prema Zepi,na kraju moga pamcenja imala je oko 80 kuca,nalazi se medu brdima,Hum,Borovac,Gradac JASIKOVICA i Klis,ispod sela protice Drina a Iznad sela nalazi se planina.Luka je gusto naseljena sa gradevinama od Drveta i kamena.u selu uspjeva skoro svako voce koje uspjeva u BIH tako su bile poznate Lucke sljive.Stocarstvo je bilo jedini izvor novcani prihoda.Lucani su zivjeli iskljucivo od poljoprivrede i stocarstva.Ja se sjecam od 1955 god. na ovamo u tim kasnim godinama u Luci je bila svaka kuca pokrivena drvenim krovom (sindrom) koja se sastojala od kamenog suhog zida (podrum) a iznad podruma je bilo sve iskljucivo od drveta,kuce su imale mahom dvije sobe na jednoj polovici a na drugoj ognjiste gdje se spremata hrana i kada je lijepo vrijeme oko ognjista bi se dugo sjelilo.Svaka kuca je imala ulazna i izlazna vrata.U Luku se tada moglo doci jedino pjese a jedini nacin da se nesto dotjera u selo je bijo sa konjima sto znaci da je u Luku bilo moguce doci jedino konjskim putem sa svake strane.


Poslije drugoga svijetskog rata u Luci se odma napravila osnovna skola i Dzamija koje su jedino bile pokrivene sa crijepom.Za gradnju Dzamije MZ Luka je imala dosta problema pa je zbog pomenute Dzamije nas efendija Idriz robijo 4,5 godina zatvora a moj amida Adem 6,5 u Tuzli i Foci.LJudi su se puno vise postovali nego danas,posebno stariji.Sjecam se sjela stari ljudi jer mi je to bilo poslastica da se kao djete nekako nadem u njihovu sjelu i slusam razgovor stari ljudi, sto mi je sve to skupa bilo zanimljivo.Kada je ramazan ili u zimskom periodu,sjela su bila instiktivno po nekom redosledu,kada se sjelo zavrsava neko bi uvijek od prisutni rekao sutra sjelo kod mene i tako bi bilo,medu njima bilo je i par ljudi koji su do zadnjega dana nosili crne caksire (gace) zatim bijela kosulja sa malom kragnom i preko crni prsluk oko pojasa bensulah od crvene kadife koji je imao depove za novcanik,za kutiju duhansku za cakmak i kresivo sa trudom za palenje vatre.Stari ljudi su imali duge brade,koje su zasjecali sa dovom i kada pusti bradu to je bijo znak da se sprema za drugi svijet i od tada bi bijo puno vise postovani u svom drustvu i okolini.Vjerujte da su tada stari ljudi bili puno uredni i cisti nego danas obicni da nekazem i stari ljudi,brade su bile posebno fino uredene ugladene, imale su stalnu njegu vlasnika.


Kada bi ljudi dosli na sjelo,ispod prozora posjedaju stariji i efendija a sa strane ostali,nije bilo kreveta samo duseci rucno radeni od vune domace ,na sredinu sobe malo blize starim ljudima bi se postavljala Mangala koja je bila puna bukova zara,da soba bude ugodnija za sjelo i da se lakse pale lule i cibuci,zar bi so tokom sjela dva-tri puta promjenila.Tokom sjela pricalo se cesto ozbiljne stvari ali su znali i da se sale,sjecam se jednom u mojoj kuci Memisago rah. kaze E-jah jah-jah a Huso rah.na-hajr sokole sta si sanjo,EH-kad bi smijo pricati,

svi malo zastase a on opet Eh-jah a Huso insala reci sta je god, njegov brat rah.Mulanazif, pusti Huso cotiju,a Memisago uh-uh-uh nahajr opet Huso,on je bijo nestrpljiv a Memisago i poce, moj brate sanjam ja u nekoj lijepoj basci,aferim Husoce nestrpljivo,pa sve cvijece oko mene,kad odjednom prelijepa devojka naide pa pravo meni, a ja odmah prijonu na posao a Huso ce e- pa masalaah, Mulanazif dodade ehe - hhe-he jedino mu je jos to ostalo samo jos moze sanjati a onda se svi pocese smijati,ljudi su izmisljali cime bi se i druge nasmijali,bilo je milina njih slusati i biti prisutan u tom sjelu.Ako bih se neko zavadijo odma su tjerali da se zavadeni pomire. a niko radi zena nije imao obraza da komsi nejde ili ne govori sto su him zene posvadane na to se uopce nije obracala paznja.

Nisam cuo da neko zna zasto selo nosi takvo ime Luka,ali od prilike znamo kada je naseljeno Muslimanskim stanovnostvom,u Luku su dosle porodice uglavno iz Srbije iz Hrastista,JAGOSTICA I Uzica,nas otac svih Begica BEGO je dosao iz Uzica 1776 god.nastavicu.

Nema komentara:

Moje informacije u vezi mene: